De grote verandering in reclame maken

Mijn poppenspelloopbaan begint eigenlijk al als ik nog op de middelbare school zit. Met mijn poppenkast van waterleidingbuizen met doeken eromheen ging ik voorstellingen spelen. Vooral bij vrienden en kennissen van mijn ouders. Ook speelde ik soms op mijn oude basisschool een voorstelling. Tijdens mijn PABO tijd bleef ik voorstellingen spelen. De vrienden en kennissen van mijn ouders vertelden het weer aan hun familie, vrienden en kennissen en zo begint de bal te rollen.

NVP en POPU

Vlak voordat ik de sprong waagde om mijn beroep van poppenkastspelen te maken kwam ik met collega’s in aanraking bij de Nederlandse Vereniging voor het Poppenspel, een verenging waar ik lang het jongste lid van de vereniging was, en Stichting Provinciaal Overleg Poppenspelers Utrecht. Dan raak je ineens bekend bij collega’s en die beginnen je dan allerlei opdrachten door te spelen. Vaak omdat ze zelf al bezet zijn. Langzaam neemt mede daardoor het aantal opdrachten toe. Een van de POPU collega’s had ook een artiestenbureau en via haar heb ik op heel veel plekken mijn voorstellingen kunnen spelen.

Ik stapte naar een drukker om een mooie folder te laten maken met mooie enveloppen en briefpapier met logo. Dan kon je je folder naar iedereen toesturen die er om vroeg.  De komst van internet heeft dat zeer sterk veranderd. Een folder sturen hoeft niet meer. Daar is de website voor in de plaats gekomen. Wel deel ik tegenwoordig weer kaarten uit met foto van de voorstelling die ik heb gespeeld. Op de achterkant natuurlijk website adres en telefoonnummer en QR code met een link naar de website.

Gouden Gids

Wat zeker zeer sterk veranderd is, is de wijze van reclame maken voor je bedrijf. Een gids waar je als bedrijf zeker in moest staan, toen ik begon, is de Gouden Gids. Eerst stond ik er in met een gratis vermelding. Maar doordat de rubriek Artiesten en Musici nogal algemeen is en ik alleen met Cassiopeia genoemd stond kreeg ik vaak de vraag of ik een bandje was. Ze zochten iets voor een bruiloft of partij. Om van dat gedoe af te zijn ben ik toch maar betaald gaan adverteren. Bent u een bandje? behoorde tot de verleden tijd.

Staan in de Gouden Gids met advertentie leverde veel telefoontjes op en natuurlijk monden veel uit in een opdracht. Op die manier leer je je bedrijf te verkopen aan de telefoon.  Ik stond ook met een advertentie in andere regio’s dan mijn eigen regio. Eén keer per jaar kwam de vertegenwoordiger van de Gouden Gids op visite en wist dan vaak je toch iets meer te verkopen dan je eigenlijk van plan was. Ook de telefoongids ging in een apart deel van het telefoonboek bedrijven promoten. Dus ook in dit boek wilde je gevonden worden en kocht ik hier advertentieruimte. Mijn geluk was dat mijn bedrijfsnaam met een C begint. Dan sta je bovenaan. Want het was niet Poppentheater Cassiopeia maar, Cassiopeia poppentheater in die boeken.

Een apart hoofdstuk is toch wel de slimme ondernemers die ineens allerlei boekjes voor specifieke doelgroepen gingen uitgeven. Een boekje dat naar alle scholen in Nederland zou worden gestuurd of naar Oranjeverenigingen. Echter in die boekjes niet onder Artiesten en Musici maar onder de noemer Poppentheaters. Als ik terugkijk heeft nooit echt veel zoden aan de dijk gezet. Het leverde wel contact met collega’s op en een enkel optreden. Ook drukkers van placemats van pannenkoekenrestaurants klopten bij mij aan om zo reclame te maken voor mijn poppentheater. Langzaam leer je wanneer je op je hoede moet zijn. Want voor je het weet geef je ongemerkt geld uit aan allerlei reclame uitingen die niks opleveren. Hoewel het natuurlijk geen kwaad kan om zo heel af en toe eens een ludieke actie te sponsoren.

Op geld beluste advertentieverkopers

Ook waren er, of misschien nu nog wel, louche advertentieverkopers actief. Eén keer heb ik me beet laten nemen. Het bedrijf wat mij de advertentie verkocht bestaat niet meer. Ik had een advertentie gekocht in een kleurboek dat in ziekenhuizen verspreidt zou worden. Daar hadden ze al eerder met mij contact over gehad zeiden ze. Ik kon het me niet herinneren dat ik iets had toegezegd. Maar ja, je kreeg toen zo vaak telefoon dat je soms niet meer helder voor de geest had waar je wel ja of nee tegen had gezegd.

Gelukkig kreeg ik wel een bewijsexemplaar met kleurpotloden en wat bleek? Ze hadden de advertentie uit de Gouden Gids geknipt en die afgedrukt in het kleurboek. Het was een hele dure les. Maar een volgend advertentieverkoopbureau dat dezelfde truc als dit bedrijf hanteerde heb ik weten af te slaan. Omdat deze advertentieverkopers het gesprek vaak opnemen omdat als jij gaat protesteren bewijs in handen te hebben dat je hebt toegestemd. Ook al weet jezelf dat je heel duidelijk nee hebt gezegd heb ik een zin bedacht waardoor je nee zegt en ze het niet kunnen veranderen in een zinnetje zodat het lijkt alsof je toestemt.  Die zin luidt: Ik zie van uw aanbieding af. Natuurlijk probeer je zo’n telefonische verkoper ook zo kort en beleefd mogelijk af te poeieren.

Kidsgids

Een boekje waar je zeker wel in wilde staan was de Kidsgids. Ook die had meerdere regio’s. Toen internet nog niet bestond of langzaam aan zijn opmars bezig was, was dit boekje de manier om vooral op kinderverjaardagen een voorstelling te komen spelen. De kidsgids is met zijn tijd meegegaan en heet nu Kidsproof en is te vinden op het Internet. Een site die veel door (groot)ouders wordt bekeken.

Nu ik het toch over het internet heb. Ik mag wel zeggen dat ik een van de eerste poppentheaters was met een eigen website. Met het computerprogramma Frontpage van Microsoft heb ik zo mijn eerste website zelf gemaakt.  Dat heb ik volgehouden tot 2014. Maar doordat er naast de PC ook tablets en smartphone bijkwamen en ik niet bij machte was om mijn site er ook op dat soort toestellen goed eruit te laten zien heb ik een websitebouwer in de arm genomen. Sindsdien maak ik gebruik van WordPress als basis.

Internet

Het internet heeft veel radicaal veranderd in de wijze waarop je kenbaar maakt aan de buitenwereld dat je een bedrijf hebt. De Gouden Gids en Telefoonboek zijn samengegaan en werden op internet een bedrijfszoekmachine. Hier sta ik ook nog steeds betaald vermeld. Dat geeft net iets meer meerwaarde dan gratis. Ook is het zo dat het nu relaties heeft met allerlei andere (verzamel)sites en als ik nu iets wijzig  het direct wijzigt bij heel veel andere sites. Het levert ook backlinks op wat weer goed is voor je vindbaarheid op het internet. Er was ook een periode dat er veel verzamelsites ontstonden. Hier kon je heel eenvoudig je site gratis op laten vermelden. Wel is het zo dat het reclame maken veel meer versplinterd is geraakt. Nu moet je op veel meer plekken laten weten dat je bestaat, terwijl 30 jaar geleden één plek voldoende was.

Ik kan wel zeggen dat laten weten aan de buitenwereld dat je bestaat, de grootste verandering heeft ondergaan.