Waarom ik denk dat het bedrijfssinterklaasfeest op zijn retour is

Het is misschien een beetje een gek onderwerp om over te schrijven, maar het zit me toch dwars. Ik zie namelijk al een paar jaar iets veranderen rondom het sinterklaasfeest bij bedrijven. Iets wat vroeger vanzelfsprekend was, lijkt nu steeds minder belangrijk te worden. En dat terwijl het juist zo’n mooie traditie is.

Vroeger kreeg ik vaak al voor de zomervakantie al de eerste telefoontjes. Bedrijven die graag een poppenspel wilden boeken voor hun sinterklaasfeest. Ze wilden iets leuks organiseren voor de kinderen van het personeel. Het wachten op Sinterklaas en zijn Pieten verzachten met een voorstelling. De kinderen waren dan lekker bezig, de ouders konden even bijpraten, en als de voorstelling afgelopen was kwam Sinterklaas binnen. Perfect toch?

Maar de afgelopen jaren is dat veranderd. Het aantal aanvragen voor zo’n bedrijfssinterklaasfeest is op zijn zachtst gezegd volledig ingestort. Waar ik vroeger  van half november en begin december bijna iedere dag wel een voorstelling speelde bij verenigingen, instellingen en bedrijven, is dat nu hooguit nog een enkele keer. En dat terwijl de vraag naar voorstellingen op basisscholen en kinderdagverblijven, peuterspeelzalen  redelijk stabiel is gebleven of licht is gegroeid.

Het zit me dwars omdat ik die bedrijfsfeesten altijd zo leuk vond. Je zag kinderen van verschillende leeftijden samen kijken. Soms zaten er kleuters bij, maar ook wel kinderen van groep 5 of 6. Die kwamen toch nog even mee met papa of mama naar het werk. Ze vonden het spannend om te zien waar hun ouders de hele dag waren. En dan was er ook nog eens een echte poppenkast. Met verhalen over Sinterklaas, over Piet die iets verkeerd had gedaan, of over een beestje dat cadeautjes eet  om te kunnen groeien.

Waarom het belangrijk is om dit te delen

Misschien vraag je je af waarom ik hierover schrijf. Het is tenslotte mijn eigen bedrijf dat minder opdrachten krijgt. Maar het gaat me niet alleen om die opdrachten. Het gaat me om iets wat volgens mij veel groter is. Een traditie die verdwijnt. Een moment waarop werkgevers en werknemers samen iets leuks doen. Een feest waar kinderen hun ouders in een andere setting meemaken.

Ik denk dat we iets belangrijks verliezen als dit soort momenten verdwijnen. Natuurlijk, er zijn genoeg redenen te bedenken waarom bedrijven dit niet meer organiseren. Maar ik vraag me af of we ons daar wel bewust van zijn. En of we dat eigenlijk wel willen.

Daarom wil ik het er graag over hebben. Niet om te zeuren dat ik minder werk heb. Maar omdat ik denk dat het sinterklaasfeest op het werk meer was dan alleen een feestje. Het was een moment waarop je als werkgever liet zien dat je oog had voor je personeel. Dat je hun gezinsleven belangrijk vond. Dat je begreep dat die kinderen thuis ook meedenken over waar papa of mama de hele dag is.

En voor de kinderen? Die vonden het geweldig om een keer mee te mogen naar het werk. Om te zien waar hun ouder zat. Om de collega’s te ontmoeten over wie thuis wel eens werd gesproken. En dan was er ook nog eens Sinterklaas. Met cadeautjes en pepernoten en een echte voorstelling.

Wat er is veranderd?

Als ik terugkijk naar de jaren negentig en de eerste jaren van deze eeuw, dan was het sinterklaasfeest op het werk heel gewoon. Grote bedrijven organiseerden het, maar ook kleinere kantoren, winkelcentra en sportverenigingen. Ze huurden een zaal af of gebruikten de kantine. Er kwamen tafels bij elkaar, er werden slingers opgehangen, er was wat te drinken en te eten. En natuurlijk was er een voorstelling.

Ik speelde toen vaak twee of drie voorstellingen op een dag. Na afloop kwam Sinterklaas binnen en dan was het feest compleet.

Maar ergens halverwege de jaren tien begon het te veranderen. Eerst langzaam, toen steeds sneller. De eerste jaren dacht ik nog dat het toeval was. Dat bedrijven toevallig dat jaar geen feest organiseerden. Of dat ze een ander bedrijf hadden ingehuurd. Maar na een paar jaar werd het patroon duidelijk. De aanvragen werden gewoon minder.

En nu, in 2025, zijn ze bijna helemaal verdwenen. Waar ik vroeger in november en begin december mijn agenda al in september vol had staan met bedrijfsoptredens, staat er nu misschien nog één of twee. Het verschil is enorm.

Natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven die iets organiseren. Maar het is niet meer vanzelfsprekend. En als ze iets doen, is het vaak anders. Geen groot feest meer met alle kinderen erbij. Maar een borrel voor het personeel. Of een etentje. Of een teambuildingsactiviteit. Allemaal prima natuurlijk, maar de kinderen zijn er niet meer bij.

Mogelijke oorzaken

Ik heb natuurlijk wel nagedacht over waarom dit is veranderd. Er zijn vast meerdere redenen. Een daarvan is waarschijnlijk de belangrijkste de hele discussie rondom Zwarte Piet. Die discussie heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven het sinterklaasfeest als lastig zijn gaan zien. Te veel gedoe, te veel meningen, te veel risico op conflicten. Dus maar helemaal niet meer doen.

Dat vind ik jammer. Want je kunt ook een sinterklaasfeest vieren zonder in die discussie te belanden. Er zijn genoeg manieren om het feest leuk te houden voor kinderen zonder dat het gelijk een politieke statement wordt. Maar ik snap ook dat bedrijven daar niet op zitten te wachten. Die willen gewoon een leuk feest organiseren zonder gedoe.

Een andere reden is waarschijnlijk de kosten. Een sinterklaasfeest organiseren kost geld. Je moet een ruimte hebben, iemand inhuren voor de voorstelling, cadeautjes regelen, eten en drinken. Dat loopt al snel op. En in tijden waarin bedrijven kritisch kijken naar hun uitgaven, is zo’n feest misschien wel een van de eerste dingen die geschrapt wordt.

Ook de veranderende samenstelling van het personeelsbestand speelt waarschijnlijk mee. Er werken steeds meer mensen die Sinterklaas niet kennen uit hun eigen cultuur. Voor hen is het geen vanzelfsprekend feest. En als je als bedrijf iets organiseert voor iedereen, wil je natuurlijk niet dat een deel van je personeel zich buitengesloten voelt.

Daarnaast is er de tijdsdruk. Veel ouders werken fulltime en hebben het al druk genoeg. Een extra feest op een doordeweekse middag betekent dat ze eerder van hun werk weg moeten. Of dat ze hun kind moeten ophalen van school en naar het werk moeten brengen. Dat is niet altijd makkelijk te regelen. Misschien is het voor veel ouders gewoon te veel gedoe geworden. Op veel scholen is tegenwoordig ook een continurooster ingevoerd waardoor de vrije woensdagmiddag is komen te vervallen.

In de meeste gevallen wordt een feest georganiseerd door de personeelsvereniging. Daar moet je dan als personeel lid van zijn en er moeten mensen zijn die in het bestuur willen zitten van de vereniging en de boel willen organiseren. Het is allemaal extra tijd dat je in het bedrijf stopt zonder dat je er salaris voor krijgt.

Wat we verliezen

Maar wat verliezen we eigenlijk als dit soort feesten verdwijnen? Ik denk meer dan we in eerste instantie denken. Om te beginnen verliezen kinderen een bijzondere ervaring. Het mogen meegaan naar het werk van papa of mama is voor veel kinderen spannend en leuk. Ze zien waar hun ouder de hele dag is. Ze ontmoeten de mensen over wie thuis wordt gesproken. Ze krijgen een beter beeld van wat hun ouder doet.

En dan is er natuurlijk het feest zelf. Een voorstelling kijken, Sinterklaas ontmoeten, een cadeautje krijgen. Voor kinderen is dat magisch. Zeker als ze nog jong genoeg zijn om echt in Sinterklaas te geloven. Die verwondering, die spanning, die blijdschap. Dat zijn momenten die ze hun hele leven bij blijven.

Voor ouders is het ook bijzonder. Ze kunnen hun kinderen laten zien waar ze werken. Ze kunnen trots zijn op hun baan en hun werkplek. En ze ervaren dat hun werkgever hun gezinsleven belangrijk vindt. Dat is waardevol. Het zorgt voor binding met het bedrijf. Voor loyaliteit. Voor het gevoel dat je als mens wordt gezien, niet alleen als werknemer.

En voor de werkgever? Die laat zien dat hij of zij oog heeft voor het personeel. Dat het bedrijf meer is dan alleen werk en productie. Dat er aandacht is voor de mensen die er werken en voor hun gezinnen. Dat schept een band. Dat zorgt voor een goede werksfeer. Voor medewerkers die zich gewaardeerd voelen.

Ook voor collega’s onderling is zo’n feest waardevol. Je leert elkaar op een andere manier kennen. Je ziet elkaars kinderen. Je praat over andere dingen dan werk. Dat versterkt de onderlinge band. Het maakt dat je elkaar beter begrijpt. Dat je meer begrip hebt voor elkaars situatie.

En dan is er nog de traditie zelf. Sinterklaas is een feest dat generaties met elkaar verbindt. Grootouders hebben het gevierd, ouders hebben het gevierd, kinderen vieren het nu. Als het bedrijfssinterklaasfeest verdwijnt, verdwijnt een stukje van die traditie. Een stukje van wat ons als samenleving verbindt.

Alternatieven die er zijn

Natuurlijk snap ik dat niet ieder bedrijf een groot sinterklaasfeest kan of wil organiseren. Daar zijn genoeg redenen voor, zoals ik al schreef. Maar er zijn ook alternatieven. Manieren om toch iets leuks te doen voor de kinderen van het personeel zonder dat het een groot feest wordt.

Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een kerstvoorstelling in plaats van een sinterklaasfeest. Kerst is een feest dat breder gedragen wordt. Er is minder discussie over. En het is net zo leuk voor kinderen. Een mooie kerstvoorstelling. Een schimmenspel over het kerstverhaal of een andere leuke voorstelling met  een kerstgedachte. Dat kan net zo magisch zijn als een sinterklaasvoorstelling.

Of je kiest voor een kleiner feest. Niet alle kinderen tegelijk, maar per afdeling. Dat is minder gedoe en toch kun je iets leuks doen. Een korte voorstelling, wat lekkers, een klein cadeautje. Het hoeft niet groot te zijn om waardevol te zijn.

Je kunt het ook combineren met de kerstborrel voor het personeel. De kinderen krijgen hun eigen programma met een voorstelling, terwijl de ouders even bijpraten. Na afloop komen ze samen en is er voor iedereen wat lekkers. Zo houd je het overzichtelijk en heb je toch iets voor jong en oud.

Of je organiseert het in het weekend in plaats van op een doordeweekse dag. Dan hoeven ouders niet eerder van hun werk weg. Kinderen hoeven niet van school gehaald te worden. Iedereen heeft de tijd en de rust om ervan te genieten.

Er zijn genoeg mogelijkheden. Het vraagt alleen wel dat je als bedrijf de keuze maakt om er tijd en aandacht aan te besteden. En dat je het belangrijk vindt om iets te doen voor de kinderen van je personeel.

Wat ik hoop voor de toekomst

Ik hoop dat bedrijven weer gaan nadenken over het organiseren van een feest voor de kinderen van hun personeel. Niet omdat ik meer opdrachten wil, hoewel dat natuurlijk wel prettig zou zijn. Maar omdat ik denk dat het waardevol is. Voor de kinderen, voor de ouders, voor de werkgever, voor de onderlinge band tussen collega’s.

Het hoeft niet groot te zijn. Het hoeft niet duur te zijn. Het hoeft niet perfect te zijn. Maar het moet er wel zijn. Een moment waarop kinderen mogen meemaken waar hun ouders werken. Een moment waarop ze zich welkom voelen. Een moment waarop ze zien dat hun ouders gewaardeerd worden.

Sinterklaas of Kerst, dat maakt me eigenlijk niet uit. Beide zijn mooie feesten. Beide kunnen zorgen voor die magische momenten die kinderen nodig hebben. Voor die verwondering, die blijdschap, die spanning. Voor herinneringen die ze hun hele leven bij blijven.

En voor bedrijven? Die kunnen laten zien dat ze meer zijn dan alleen een werkplek. Dat ze oog hebben voor hun mensen. Dat ze begrijpen dat hun personeel ook ouders zijn, met kinderen die belangrijk zijn. Dat ze willen investeren in een goede werksfeer en in loyaliteit.

De wereld is veranderd, dat snap ik. Niet alles kan blijven zoals het was. Maar sommige dingen zijn te waardevol om zomaar te laten verdwijnen. Het bedrijfssinterklaasfeest, of de kerstvoorstelling, is daar een van. Laten we daar zuinig op zijn.

Een oproep aan bedrijven

Dus mijn oproep aan bedrijven is simpel. Overweeg om volgend jaar weer een sinterklaasfeest of een kerstvoorstelling te organiseren voor de kinderen van je personeel. Het hoeft niet groot, het hoeft niet duur. Maar geef die kinderen een moment om te stralen. Geef je personeel het gevoel dat ze gewaardeerd worden. Geef je bedrijf een gezicht dat verder gaat dan alleen werk en productie.

En als je twijfelt of het de moeite waard is? Denk dan eens terug aan je eigen jeugd. Aan die momenten die je bent bijgebleven. Aan die keren dat je mocht meegaan met je ouders. Aan die verwondering die je voelde. Zou je dat niet ook voor de kinderen van je personeel willen?

Mocht je willen weten hoe zo’n voorstelling eruit kan zien of wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact met me op. Ik denk graag met je mee. Geen verplichtingen, geen gedoe. Gewoon een gesprek over hoe we samen iets moois kunnen maken voor de kinderen van jouw personeel. Want daar gaat het uiteindelijk om. Om die kinderen die stralen. Om die ouders die trots zijn. Om die momenten die iedereen bijblijven.

Laten we die traditie niet zomaar laten verdwijnen.