Poppenspelworkshop aan MBO Studenten
Voor de zomervakantie kreeg ik een aanvraag om aan het begin van het nieuwe schooljaar 2025-2026 een workshop poppenspel te verzorgen aan MBO studenten die als ze zijn afgestudeerd gaan werken bij Kinderopvang, Peuterspeelzaal, BSO, als onderwijsassistent of in de ouderenzorg. De eerstejaars studenten beginnen hun opleiding bij het jonge kind. Vandaar dat poppenspel om de hoek komt kijken. De opleiding (Hoornbeeck College in Amersfoort) wil graag de studenten laten kennismaken met poppenspel en wat het voor kinderen kan betekenen als ze het later of nu tijdens stage poppenspel gaan gebruiken.
In eerste instantie was de gedachte om voor 150 studenten een soort van lezing te geven over poppenspel. Maar al snel werd duidelijk dat het veel leuker en leerzamer voor de studenten is als ze naast een stukje theorie ook een klein beetje praktisch bezig kunnen zijn om zo hun schroom voor het gebruik van poppen te verminderen dan wel te overwinnen. Ook 150 studenten tegelijk iets met poppenspel te laten doen is ondoenlijk. Daarom hebben we er voor gekozen om er 6 groepen van 25 studenten van te maken. Die allemaal in 90 minuten kennis gaan maken met poppenkastspel.
Religieuze grondslag
De studenten die straks mee gaan doen hebben allemaal een zeer strenge christelijke achtergrond. Bij sommige studenten hebben ze zelfs geen televisie thuis. Veel studenten hebben nog nooit een poppenspel gezien. Ze zijn wat dat betreft dus nog helemaal blanco. Het zal me niet verbazen als er misschien een aantal studenten niet mee mogen doen omdat poppenspel als iets des duivels wordt gezien. Alleen God brengt dingen tot leven, niet de mens, is de gedachte er achter.
Plan van aanpak
Natuurlijk zal ik ze eerst vertellen hoe ik zelf poppenspeler ben geworden. Ook vertel ik ze iets over de geschiedenis van het poppenspel. Poppensoorten komen aan bod en ik vertel over het belang van poppenspel voor jonge kinderen en wat ze er straks mee zouden kunnen doen in hun beroepspraktijk. Ze gaan ook zelf even aan de slag. Eerst individueel en als de tijd het toelaat ook nog in tweetallen of in groepjes.
3D printer
Maar waar haal je zo snel 25 tot 30 poppen vandaan. Poppen die neutraal zijn en vooral geen toverachtige dingen hebben. Gelukkig heb ik er wel zoveel maar, ik zie de bui al hangen dat ze hun vingers niet goed in de poppen krijgen en dat ik een hele tijd bezig ben om dat allemaal goed te krijgen. Daarom bedacht ik waarom maak ik niet een poppenkopje voor de 3D printer. Dan is het kopje neutraal. De hand van de student is dan het lijf met de armen. Niemand heeft last van dat het jurkje van de pop niet goed past. Zo gezegd zo gedaan. Een poppenkopje ontworpen in Thinkercad en dat laten printen door mijn 3D printer. In twee etappes. Bij de eerste ronde kwamen de kopjes op hun kop uit de printer en bij de tweede ronde stonden ze op hun hals. Daardoor is de tweede ronde iets mooier dan de eerste ronde. Die van de tweede ronde zijn ook hol van binnen en dat zijn die van de eerste ronde niet. Nadat ze na twee keer drie uur printen klaar waren, was het de vraag of ik er oogjes op zou plakken.
In eerste instantie wilde ik dat niet. Maar om het de studenten toch iets makkelijker te maken heb er toch oogjes opgeplakt en met een rode stift een heel klein mondje gegeven. Verder zijn de kopjes zo neutraal mogelijk.
Oefeningen
Met zo’n kopje op je vinger kun je heel makkelijk meedoen. In eerste instantie doet iedereen het voor zichzelf. Dit ook om gêne weg te nemen en de studenten vertrouwd te maken met het bespelen van een pop. Als iedereen dan een beetje wegwijs is geworden in het hanteren van een handpopje zal ik de studenten vertellen hoe je een verhaaltje maakt en welke trucs je kunt toepassen om de aandacht van je jonge publiek vast te houden.
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen.